In chirie in #Bucuresti: Episodul 1

Cuvânt înainte: Am aşteptat 1 an şi jumătate să pot scrie acest articol. Nu mă întrebaţi de ce. Probabil voiam să văd care e treaba cu chiriile din Bucureşti până să mă conving că e nevoie de a-l scrie. Sau poate am vrut să pot scrie din amintiri şi nu din nervii şi uimirea de atunci. Dar să începem… 

Era toamna lui 2011. Septembrie. Aveam câteva zile de când mă mutasem oficial în Bucureşti. Luasem admiterea şi eram mândră masterandă la Universitatea din Bucureşti. Trebuia să îmi caut chirie undeva de la 1 octombrie. Printr-un prieten, am găsit pe septembrie la nişte prietene de-ale lui. Foarte mişto oamenii, dar de la întâi se întorcea colega şi camera nu mai era disponibilă. Aşa că m-am pus pe căutat. După 2 ore mi-a stat inima în loc la preţurile enorme pentru apartamente mobilate modest. Modest e mult spus. Căutam ceva aproape de centru (a se înţelege la 2-3 staţii de metrou), 2 camere, €250+taxe agenţie. Nici cele prin agenţie nu erau cine ştie ce, aşa că m-am pus pe căutat anunţuri ale particularilor. (Specific, particular înseamnă proprietarul direct, fără agenţii de imobiliare). Şi de aici începe distraaaaaacţia. 

(source: Google Images)

Anunţul suna cam aşa (redat din amintiri): „ProprietarApartament Floreasca, lux, apropiere RATB, mobilat, utilat lux, parcare proprie, pază, 81 mp, centrală proprie, termopan, mobilă nouă lux, decomandat, bucătărie mobilată şi utilată, etaj intermediar, aer conţionat, plasmă, maşină de spălat, vedere spre bulevard, […], termen lung, €220.” 

Am pus cu bold ca să înţelegeţi unde bat. Proprietar, închiria apartament în Floreasca, toate cele, pe termen lung. Până aici nimic nou. Dar vine la urmă preţul: €220. Hai să zicem că poţi găsi în Floreasca ceva la €250, ultra-mega-modest, dar în principiu, chiriile sunt enorme în zona respectivă. Evident, fiindcă eram de câteva zile în Bucureşti, nu aveam cum să ştiu asta. Aşa că am contactat persoana via email, telefon nu avea pus pe site (iarăşi dubios, să luaţi seamă). 

Îmi răspunde a doua zi cineva pe nume „******* Liliana”, de pe adresa de email [*******liliana[at]yahoo.com]. Tind să cred că a folosit numele unei alte persoane şi o adresă de email fictivă. N-am stat să cercetez, ce-i drept. Redau mai jos discuţia (mai mult reply-urile ei): 

(21/09/2011, ora 10:24) 

„Buna ziua,

Este valabil anuntul.Apartamentul este in Bucuresti , zona Floreasca..Scuze pentru raspunsul intarziat dar am fost plecata in delegatie si nu am avut acces la internet.
Chiria este 220 euro/luna.Doresc chiria in avans pe 2 luni plus o garantie de 100 euro pentru mobila(in caz de stricaciuni).Urmatoarea chirie o sa o platiti peste alte 2 luni. 

Nu vreau sa mai platim comision la vreo agentie asa ca, vom face contractul la un notar autorizat fata in fata.

Eu stau in Grecia.Lucrez aici in Grecia.Daca sunteti serios si doriti sa inchiriati 100%, vin in Romania sa va arat apartamentul si sa facem contractul de inchiriere.As dori sa fiu sigura ca doriti sa inchiriati apartamentul pentru ca in urma cu 2 saptamani am mai facut un drum in Romania si cand am ajuns,cel care dorea sa inchirieze si-a gasit in alta parte intre timp si nu imi oferea banii pe care discutasem .Intr-un cuvant tragea de pret si nu mi-a convenit dupa ce m-am invoit de la serviciu de pomana incluzand si banii si timp pierdut ..Nu vreau sa pierd iar bani pe biletele de avion.

Doresc un chirias serios si responsabil.Astept raspuns daca va intereseaza apartamentul pentru a stii cum voi proceda.

Mai jos aveti detalii despre apartament.Am atasat si poze:

Suprafata:81 mp
Camere:2
Bai:1
Balcoane:1
Utilitati si imbunatatiri:
* mobilat: lux
* incalzire: centrala termica
* renovat
* gaz metan
* apometre
* parchet
* gresie + faianta
* termopan
* usa metalica
* cabluTV
* telefon
* internet

Intretinerea ajunge vara la 100 ron iar iarna la 200-250 ron(in functie de consum).
PS: DACA POZELE SE VAD PREA MICI,LE PUTETI SALVA IN CALCULATOR SI LE MARITI PENTRU O VIZIONARE MA BUNA.

O zi buna,
******* Liliana” 

(source: Freshome.com)

Până aici nimic suspicios. Doamna a fost plecată în delegaţii şi nu a avut acces la Internet, lucrează în Grecia şi şi-a făcut timp să îmi răspundă. Mi-a trimis şi poze (care acum nu mai sunt valabile, dar arătau în genul celei de mai sus, Penthouse style), mi-a descris încă o dată principalele detalii ale apartamentului, mi-a spus şi de întreţinere. Mi-a spus de chirie, se plăteşte din 2 în 2 luni, garanţia e doar €100 (având în vedere că era apartament de „lux”, dubios, dar trecem peste), că nu vrea agenţii şi că vom face un contract la notariat. 

I-am răspuns repede, i-am spus că înţeleg situaţia, nu mă deranjează să dăm chiria la fiecare 2 luni. I-am descris cu cine urma să locuiesc, cine sunt, am subliniat faptul că lucrez de acasă (pe vremea aia aveam un proiect de analiza datelor cu o firmă din UK, i-am specificat şi asta). Am venit şi cu câteva întrebări: 

Ceea ce aş mai dori să ştiu este dacă: 

1) se poate pune un şifonier în living, de exemplu (îl luăm noi, nu e asta o problemă); 
2) este decomandat sau semi-decomandat; 
3) zona în care este apartamentul se află în apropiere de RATB sau Metrou? 
Nu cunosc foarte bine Bucureştiul, am abia 2 săptămâni de când am ajuns aici.” 

I-am dat şi ID-ul de Skype, în ideea că e „business woman” şi îl foloseşte, aşa că putem discuta mai multe detalii acolo. Evident, nu a menţionat că ar dori să avem un Skype Call. Au fost în total 8 email-uri schimbate între noi. Următorul ei răspuns la întrebările şi email-ul meu: 

(22/09/2011, ora 10:20) – a se observa că răspunde cam în fiecare zi, la aceeaşi oră. :) 

„Buna ziua,

Multumesc pentru raspusul rapid din partea dumneavoastra.In apartament puteti face ce schimbari doriti inclusiv sa va montati un sifonier in living fara probleme.Apartamentul este decomandat.In zona la maxim 50 60 metri exista si ratb precum si metrou.Este zona centrala si nici urma de scandalagii de asta va asigur.
Pentru ca eu sa pot veni in Romania trebuie sa imi iau liber de la serviciu de aici si sa cumpar bilet de avion(dus-intors).
As dori sa ma asigur ca inchiriati apartamentul pentru ca in urma cu 2 saptamani am mai facut un drum pana in Romania si cei care doreau sa inchirieze au inchiriat in alta parte intre timp iar eu am pierdut banii pe biletele la avion + 5 zile pierdute de la locul de munca.Ca sa fiu sigura ca nu vin degeaba pana in Romania si ca nu cumpar biletele la avion degeaba vreau sa imi dovediti ca aveti banii pregatiti si nu ii dati pe alta chirie la altcineva sau cine stie cum doriti sa negociati pretul chiriei. 
Pentru asta vom folosi sistemul de plata western union,pentru ca este cel mai cunoscut sistem de plata din lume.
Nu vreau sa imi trimiteti mie banii pentru ca nu ma cunoasteti si nici eu nu va cunosc.Simplu si util.
Mergeti la un oficiu western union(oficii western union se gasesc la casele de schimb valutar sau la posta)si trimiteti cei 540 euro pe numele unei rude de-a dumneavoastra(frate,sora,mama,tata,var,).Banii trebuie sa ii trimiteti cu destinatia Grecia pentru ca eu sa pot verifica transferul de aici.Ruda dumneavoastra nu trebuie sa fie in Grecia pentru ca o sa trimiteti banii doar fictiv ca sa ii verific si ca sa fiu sigura ca nu ii dati pe alta chirie.Nu o sa puteti retrage banii decat peste minim 5 zile.In acest timp eu voi ajunge in Romania iar dupa ce facem contractul de inchiriere la notar,mergem impreuna si retrageti banii de la western union si mi-i inmanati.M-am interesat si eu inainte la ei despre aceasta metoda si este foarte buna si sigura.
Cum trebuie trimis via western union:
Nume destinatar bani: O ruda a dumneavoastra
Oras destinatie bani: Atena
Tara destinatie bani: Grecia
Suma: 540 euro (reprezentant garantia de 100 Euro + 2 luni chiria)
 
Dupa ce verific transferul si daca este ok,imi iau liber la serviciu si cumpar biletele de avion.
Pentru a efectua un transfer la wester union nu va trebuie cont in banca, decat buletinul dureaza 5 minute.
Scuze pentru aceasta masura de siguranta dar nu vreau sa mai vin degeaba pana in Romania si sa pierd iar bani.
 
O zi buna si astept raspuns.” 
Menţionez aici că ea a scris cu bold detaliile, nu le-am evidenţiat eu. Bun, deja de aici încolo mi-am dat seama clar că e o mare mare ţeapă. Poate cineva de la Western Union o să-mi explice într-o bună zi cum vine asta cu trimisul banilor fictiv unei rude. Nu are rost să  mai discut pe seama email-ului. Mi-a mai trimis unul în aceeaşi zi, la ora 10:54, adăugând din nou că „Pentru ca eu sa pot veni in Romania trebuie sa imi iau liber de la serviciu de aici si sa cumpar bilet de avion(dus-intors)”. Evident, a ignorat total email-ul în care îi prezentam ideea de a vorbi pe Skype via Call/Video Call.
Îi răspund la email şi îi explic că nu aş vrea să mă încurc cu western union şi că dacă vrea, pot depune banii în contul meu la bancă şi îi pot arăta un extras de cont – dovada clară că am banii pregătiţi. La care adaug: 
Aştept să-mi spuneţi dacă e ok să vă trimit un extras de cont când avem toţi banii în lei şi calculăm să fie exact valoarea a 540€. (Ar trebui să avem în cont aproximativ 2 330 RON).” 
(Source: Inman.com)
Pe 22/09/2011, ora 13:40 îmi răspunde din nou. „Doamna” este aparent iritată: 
Buna ziua,
V-am explicat si va mai explic inca odata.Am venit degeaba in ROMANIA si m-am inselat amarnic.Eu vreau sa ma conving de un adevarat client atat tot deoarece nu pot bate drumul de pomana inca odata si sa ma invoiesc de la serviciu inutil.De aceea am cerut aceasta garantie .Apartamentul este impecabil de asta va asigur si nu am de ce sa ma feresc deoarece doresc chiriasi seriosi …
Dupa cum am mai venit odata si am avut o experienta neplacuta …La fel mi-a aratat extras de cont precum si poze cu banii si cand am ajuns mi-a confirmat ca nu are toti banii si sa il astept.Singura varianta viabila si acceptata de catre mine este depunerea western union a chiriei complete.Totul este ok, voi revenii in tara pentru perfectarea contractului de inchiriere in fata notarului.
Astept raspuns pentru a stii cum voi proceda deoarece mai am si alti clienti interesati.
O zi buna.
La atâta iritare, „doamna” deja a uitat să mai vorbească corect limba română. Acesta fost şi ultimul email primit din partea ei. I-am răspuns, dar nu am mai primit niciun reply. O parte din email-ul pe care i l-am trimis este redat mai jos:
Sunt totuşi aproape 23 de milioane de care vorbim, nu îi pot trimite fictiv prin western union. În cel mai acceptabil caz, pot să vă mai trimit un extras de cont cu o zi înainte să veniţi în ţară. Ar fi mai bine dacă aţi avea vreo cunoştinţă aici, în ţară, în apropiere, care să vină şi să ne arate apartamentul, noi îi dăm dovada clară că avem banii şi apoi în maxim o zi-două puteţi reveni şi dumneavoastră în România, pentru a încheia contractul şi celelalte demersuri. 
Sau o adresă clară a apartamentului, să stabilim o întâlnire cu administratorul blocului, să avem şi noi o dovadă de siguranţă. Până la urmă, fiecare din părţi îşi asumă un risc, nu-i aşa? 
Dacă e nevoie, putem lua legătura cu un agent imobiliar şi acoperim noi comisionul.”

Şi uite aşa am „pierdut” eu un apartament de lux in Floreasca la €220/lună.
Aşa că aveţi grijă când veniţi în Bucureşti cu planuri de a vă stabili aici. Nu totul este ceea ce pare şi s-ar putea să vă vedeţi fără bani, fără acoperiş deasupra capului şi fără persoane la care să apelaţi la nevoie. 
Comments
20 Responses to “In chirie in #Bucuresti: Episodul 1”
  1. Claudia spune:

    Foarte interesanta smencheria. Din cate stiu eu Western Union se lauda ca nu se pot face fraude prin ei. Cum ar fi ridicat banii odata ce acestia ar fi ajuns in Grecia?

  2. Teparii cei de toate zilele😐

  3. Roxana spune:

    Încă nu m-am convins cum ar putea fi retraşi de către persoana asta, însă îmi imaginez că nici eu nu aş fi avut cum retrage banii. :))

  4. Roxana spune:

    @Serban: Uite, ăsta e unul dintre motivele pentru care uneori prefer să dau jumătate din chirie unui agent imobiliar.🙂

  5. Adelinu spune:

    Pfff… credeam că le-am văzut pe toate, da’ asta a fost chiar tare. :)) oricum, Floreasca, 220 euro… prea moca sa fi fost adevarat. Chiar si modest utilat, fiind.

  6. Claudia spune:

    Da, aici ai dreptate,nu ai mai fi vazut banii si bine ca ti-ai dat seama de asta:)
    Stiu ca la noi in tara Western Union are conditii foarte stricte de eliberare a banilor tocmai pentru a se evita fraudele. Probabil ca nu e la fel si in Grecia.

  7. Jean spune:

    Bună Roxana.
    Ai avut dreptate când ai gândit că va fi o mare ţeapă. Oricum să ai grijă de acum înainte cu chestii din astea. Cel mai bine ar fi să apelezi la o firmă de specialitate.
    Ştii vorba…dai un ban în plus dar stai în faţă. La final deci…copca şi vigilenţa, şi ai grijă.
    Cu stimă,
    Jean. Bucureşti.
    Ps. Ai fi putut să verifici identitatea e-mailului după IP, şi atunci vedeai dacă era trimis chiar din Grecia.

  8. @Roxana, nici asa nu este sigur 100% !

  9. Roxana spune:

    @Adelinu: Acum, privind în urmă, realizez că e aproape imposibil să găseşti în Floreasca ceva decent la banii ăştia.🙂
    @Claudia: Da, uite nu am căutat să văd condiţiile western union Grecia. Poate arunc un ochi la un moment dat.
    @Jean: Mulţumesc. Da, de atunci am schimbat vreo 3 apartamente şi numai prin agenţii. Ultimul l-am închiriat prin proprietar, dar deja e altă situaţie când vezi omul faţă în faţă.
    Sincer, nu m-am uitat după IP să văd dacă e în Grecia sau nu. Ce e drept, când îi caut numele întreg, îmi apare de exemplu Facebook-ul unei persoane care e în Cipru cu munca. De asta cred că a folosit un nume care nu îi aparţinea. Am dubii că persoana din spatele email-urilor ar fi chiar femeie…🙂

  10. Oana spune:

    Am mai citit de fix aceeasi teapa pe un alt blog. Tot o tarasenie cu Western Union. Nu mai stiu unde era, poate gasesti cu Google, dar era acolo si explicata faza cu banii.

  11. Roxana spune:

    Am mai văzut şi eu anunţuri din 2011 încoace formulate la fel. Deci probabil e o ţeapă „in trend”.
    Cu cât scriem mai mulţi peripeţiile noastre, cu atât oamenii o să găsească informaţia şi o să evite evenimente neplăcute.🙂

  12. Roxana, probabil ca avea pe cineva acolo la o banca western si cu ala facea schema de retragere. Majoritatea teparilor asa fac, deci sa nu credeti ca nu se pot face fraude. Indiferent ca cei de la conducerea Western spun ca nu, unde exista un om, exista intotdeauna risc.

  13. injineru' spune:

    pacaleli de genul sunt la tot pasul, daca nu deschizi ochii….
    din punctul asta de vedere, chiar daca piata imobiliara din germania (Muenchen) e de cacao (cauti ca nebunul, te duci la vizionari peste vizionari, platesti garantii si comisioane de ti se face rau), macar ai garantia ca nu te trage nimeni pe sfoara. Absolut totul se face legal si pe fata (ei isi platesc impozitele pe veniturile din chirie).

  14. Roxana spune:

    Cum am zis, mi-am dat seama că e ţeapă destul de repede, chiar dacă în 2011 nu ştiam cine ştie ce prin Bucureşti.🙂
    Am publicat articolul după ce zilele trecute, căutând un apartament de închiriat, am găsit nişte „oferte” similare. Şi mi-am zis că trebuie să scriu odată şi-odată articolul.

    Dar asta nu se întâmplă doar la noi. De exemplu în China se întâmplă şi acolo astfel de situaţii.🙂

  15. Daca e un trend inseamna ca sunt multi care se lasa pacaliti.

  16. dana spune:

    exact la fel a patit si o prietena de-a mea. LA FEL CUVANT CU CUVANT!!! numai ca ea a sunat la western union si a intrebat exact daca este vreo posibilitate sa fie teapa. In momentul cand a auzit respectivul functionar, a inceput sa rada. I-a spus ca grecia e singura tara unde se pot scoate banii fara buletin doar cu numele sau ceva de genul..

  17. Roxana spune:

    Mulţumesc, Dana, ai răspuns întrebărilor de mai sus. Sper că prietena ta a sunat înainte să trimită banii şi că şi-a găsit în altă parte.
    Am numai o curiozitate: „proprietarul” sau „proprietara” avea tot numele Liliana sau a folosit un alt nume ca să-şi „ascundă” identitatea?🙂

  18. liliana, pericol public. Ca orice om care are de inchiriat un apartament, si e plecat afara, sigur exista cineva in tara care sa faca legatura. Fie ca e vorba de mama, tata, bunica, bunicul, purcelul, catelul, varul, matusa etc.. dar e cineva care are chei si ti-l poate arata.

    Eu dupa ce am terminat facultatea, am zis sa nu plec din zona, asa ca am cautat ceva in Ploiesti – (Bariera Bucuresti). Mi-am luat iubita de mana si am colindat la pas toata zona. Am gasit chiar langa universitate, o garsoniera super smechera la 150 euro. Am dus decat decat aparatul de microunde. Era renovat de curand si mobila noua, plus in bucatarie la fel. Ne-au dat chiar si toaster nou pentru paine, iar in dormitor aveam lustra pe telecomanda (pentru a nu strica romantismul cand vrei sa stingi lumina) :)). Am stat 8 luni cu chirie, pana am parasit patria.

    Bine ca nu ti-ai luat teapa. Ma mira faptul ca ar puteam sa ia banii din Grecia prin WU, asa simplu.

  19. hahaha, aceeasi experienta am avut-o si eu in anul 2, numai ca apartamentul, la fel de luxox, era pe la Universitate. La fel, femeia era din Grecia, bineinteles ca isi mai luase odata teapa si dorea sa ii depun banii in cont.
    Dupa cateva e-mail-uri am renuntat la apartamentul respectiv pentru ca nu mirosea deloccc bine!

  20. Roxana spune:

    @Alex: Există cazuri şi cazuri. Se poate întâmpla ca omul să fie ok şi să dea un apartament luxos la un preţ rezonabil (deşi sub 400€ consider că e imposibil), însă cum ai zis şi tu, există întotdeauna cineva care are chei, fie o rudă, fie administratorul.🙂
    @File: Da, păi cum spunea şi Dana mai sus, la fel au păţit şi alţii pentru că Grecia este aparent singura ţară în care se pot retrage banii doar cu numele, nu cu buletinul.

Lasă un răspuns

  • Meta

  • Arhive

  • Categorii

  • Sa pastram Romania curata!
  • Evenimente Iasi, Articole legate de Iasi, Interviuri Iasi
