Strategii de marketing ale platformelor de freelancing

Am tot scris pe blog despre freelancing, cum am debutat în studenţie şi ce platforme am folosit. Nimic nou până aici. Ceea ce îmi atrage atenţia în ultima vreme şi mai ales în ultima perioadă este strategia de marketing a mai multor platforme. Am să le iau pe rând şi apoi vă zic concluzia mea.  

Freelancer.com a luat locul #3, anul acesta,  in cadrul Reader’s Choice Awards şi este a treia cea mai bună platformă de freelancing din lume. Nu o spun eu, o spun statisticile. În ideea de a se extinde, Freelancer a cumpărat în ultimii 2 ani drepturile asupra altor platforme precum LimeExchange, Scriptlance şi vWorker (fostul RentAcoder). Viziunea lor de marketing pare să fie de tip „spider web”. Scopul: concentrarea cât mai multor freelanceri şi clienţi într-o singură platformă, o singură comunitate. 

Peopleperhour.com (PPH) este o altă platformă foarte activă, axată mai mult pe UK şi US. Asta explică de ce 90% dintre proiecte sunt plătite în lire. Strategia de marketing: pentru a nu pierde şi mai mult teren în faţa celorlalte platforme, PPH a lansat „24 Hourlie Challenge” – cât de repede poţi să-ţi construieşti business-ul pe platformă. E o metodă foarte bună de promovare a freelancerilor şi a seturilor de competenţe. Pe lângă „publicitatea” făcută pe site, sunt foarte activi şi pe Twitter, Facebook şi email (newsletter). 

CrowdSpring.com este o micro-platformă axată mai mult pe proiecte de tipul creare logo-uri, design graphic şi naming (exemplu: „Găseşte o denumire pentru o firmă de profil x”). Sunt primii care să se bazeze doar pe naming şi design. Strategia de marketing: a) Networking – o dată la câteva luni un reprezentant invită freelancerii activi pe platformă la o discuţie şi o cafea în San Francisco; b) Rewarding – până acum câteva zile, clienţii puteau oferi o sumă de bani doar freelancerilor care veneau cu cea mai bună şi practică idee şi sugestie pentru business-ul lor. În unele cazuri, existau şi 2-3 premii bonus în cazuri excepţionale. Recent însă, CrowdSpring a introdus opţiunea de „rewarding”. Clienţii pot da „tips-uri” (bacşişuri) celor care oferă sugestii practice, chiar dacă proiectul a fost câştigat de alt freelancer. E un fel de a recompensa implicarea. 

ODesk.com a câştigat în 2012 locul #1 în cadrul Reader’s Choice Awards şi a devenit, cel puţin pentru anul acesta, cea mai votată platformă de freelancing. În ultimul an şi-au făcut rebranding la logo-ul oficial, au îmbunătăţit sistemul de „email” (messaging) intern şi departamentul de Support. Strategia de marketing: Pe pagina oficială de Facebook realizează poll-uri prin care freelancerii îşi pot vota oraşul. Oraşul cu cele mai multe voturi primeşte o vizită oficială de la o echipă de reprezentanţi oDesk, indiferent de ţară. ODesk are o puternică prezenţă în social media, mai ales Twitter şi Facebook. 

Elance.com a dezvoltat propria strategie de marketing prin „Country Representative Program” şi „Freelance Mobilizer Program„. Astfel, freelancerii de pe platformă pot deveni reprezentanţi (mobilizers) în ţara lor. După cum ştiţi (dacă nu, aflaţi acum) şi România face parte din program, având reprezentanţi în 3 oraşe: Iaşi, Bucureşti, Bacău. Scopul nostru, al reprezentanţilor şi mobilizerilor este să organizăm training-uri, webinarii şi event-uri pentru cei care vor să debuteze în cariera de freelancing, dar şi pentru cei care deja sunt freelanceri. Participanţii primesc puncte, certificate ce pot fi folosite pe platformă. Rezultatul este crearea unei comunităţi active, unite, prin care freelancerii să se identifice, să socializeze, să cunoască oameni noi, „colegi” şi potenţiali asociaţi sau parteneri de proiecte. Training-urile au loc lunar în oraşele sus-menţionate. Webinariile au menirea de a ajunge către freelancerii din celelalte oraşe. Evenimentele (conferinţe, social events, coffee talks) au loc cel puţin o dată la 3 luni. 

Concluzii: 

1) Fiecare platformă încearcă să creeze un mediu cât mai confortabil pentru freelanceri şi clienţi deopotrivă; 

2) Fiecare platformă încearcă să se evidenţieze printr-o strategie de marketing proprie; 

3) Fiecare platformă încearcă să aibă în vedere nevoile şi caracteristicile comunităţii de freelanceri; 

4) Unele platforme se bazează doar pe interacţiune online, pe când altele îmbină online-ul cu offline-ul. 

Comments
2 Responses to “Strategii de marketing ale platformelor de freelancing”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Pot spune că până recent am fost o susţinătoare înfocată a platformei LinkedIn. Mai exact din 2010 până în toamna lui 2012. Într-un anumit fel, încă sunt. Spun anumit pentru că m-au deranjat destul de multe lucruri în ultima perioadă.  […]

  2. […] strategie de brand nu se limitează la Social Media. Aşa cum vă spuneam şi în articolul despre strategiile unor platforme de freelancing, puţine brand-uri care ştiu cu adevărat ce înseamnă o strategie de marketing vor merge pe […]



Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Meta

  • Arhive

  • Categorii

  • Sa pastram Romania curata!
  • Evenimente Iasi, Articole legate de Iasi, Interviuri Iasi
%d blogeri au apreciat asta: