PR-ul Online Romanesc – o lume a agentiilor virgine

Există destule lucruri care îmi displac pe lumea asta, iar lipsa de profesionalism e unul dintre ele. Ca să înţelegeţi de ce mi s-au aprins beculeţele, citiţi mai întâi articolul de pe Tomata cu ScufiţăAsta ca să vedeţi că suntem destule femei din online care simţim pe pielea noastră lipsa de profesionalism din PR-ul online românesc, o lume plină de agenţii virgine care au impresia că orice zboară se mănâncă sau, mai rău, orice se scrie este gratis. 

Mi s-a întâmplat şi mie următorul scenariu: mă mut din Iaşi în vara lui 2011 şi migrez către oraşul Bucureşti. Scriu zeci de postări legate intr-un fel sau altul de oraşul cu peste 2 000 000 de locuitori, am şi o categorie separată pe blog. Nu doar atât. Pe Facebook scrie clar că locuiesc în Bucureşti. Pe Twitter, la fel. O să vedeţi mai încolo de ce au relevanţă cele două conturi. 

E adevărat, până în vara lui 2011, am locuit 3 ani în Iaşi, pe durate studiilor de licenţă. Am iertat mesajele şi email-urile primite în toamna lui 2011 despre evenimentele din Iaşi. Am zis, treacă de la mine. Nu pot să am pretenţia ca agenţiile de PR din Iaşi să îşi facă update lunar la baza lor de date. Însă în mod clar nu mai iert aşa ceva după un an şi câteva luni bune de când am plecat de acolo. După atâta vreme mă trezesc mereu cu email-uri de la agenţiile de PR din Iaşi despre evenimentele de acolo, despre invitaţii, comunicate de presă ş.a.m.d. Mesajele sunt la fel de seci, cum spunea şi Tomata cu Scufiţă, de tipul: 

#1. Bună ziua, 

Numele meu este ******* ***** şi reprezint ********** PR şi te contactez pentru a-ţi cere sprijinul în promovarea ****** de anul acesta. În speranţa că eşti dispusă să ne sprijini, îţi ataşez un draft ce te-ar putea ajuta în crearea articolului. Cu încrederea că eşti deschisă la această cerere, îţi mulţumesc anticipat şi aştept cu interes un răspuns din partea ta.” Bla bla bla. 

#2. „Buna ziua,
Avem placerea sa va anuntam un eveniment organizat de ***************. 
Toate detaliile sunt disponibile in comunicatul de presa atasat. De asemenea, v-am trimis si afisul evenimentului.
Daca doriti mai multe detalii sau aveti nevoie de alte materile nu ezitati sa ma contactati.
Va multumesc anticipat pentru colaborare si astept un raspuns din partea dvs.!” 

Astfel de email-uri nici nu merită băgate în seamă, fie că sunt relevante pentru oraşul în care mă aflu sau nu. Sunt total lipsite de empatie, sunt nişte template-uri grosolane şi lipsite de conţinut. E un fel de cerşetorie la nivelul online-ului.  Normal că mă calcă pe nervi, normal că mă simt exploatată ca şi cum aş fi bunul samaritean şi ar trebui să întorc şi celălalt obraz, doar pentru că suntem toţi în acest spaţiu virtual comun. De ce ar trebui ca eu să public un articol pe blog pentru o agenţie de PR care nici măcar nu îmi ştie numele sau adresa blogului? 

Cum spuneam şi în alte articole, eu lucrez cu bloggeri din blogosfera internaţională şi încerc, la rândul meu, să promovez serviciile clienţilor mei. Dacă eu aş proceda precum multe agenţii din PR-ul online românesc, aş muri de foame şi probabil că într-o lună maxim aş pierde şi clienţii. Şi-acum să vă explic de ce am menţionat aici de Facebook şi Twitter. Probabil puţină lume urmăreşte site-urile de autorietate din străinătate de tipul Marketing Profs, deşi mulţi ar trebui să o facă. Într-un articol recent de pe site se discută despre decizii de marketing care ar trebui luate în concordanţă cu social media. Întregul articol îl găsiţi aici, eu doar am să menţionez partea cea mai relevantă pentru articolul meu, şi anume Media Placement And Value: 

[…]You can track the actions a user takes on Facebook after seeing or clicking on your ad, and attribute off-site conversions to ad views or clicks. This allows you to make creative ad placements and strategically optimize them. Plus, knowing your engaged audience’s favorite […] websites allows you to take this kind of optimization off-social. 

Ce ar trebui un agent PR să înţeleagă din asta: înainte de a contacta un blogger, indiferent dacă e pe platformă wordpress, blogspot sau domeniu propriu, ar trebui să se intereseze ce fel de persoană este. Adică dai un click pe Twitter, mai ales că toţi avem Twitter apps în sidebar pe prima pagină a blogului. Vezi ce fel de oameni urmăreşte, ce fel de discuţii, la ce dă share. Intri pe Facebook şi dai Subscribe la Updates şi astfel ai acces la mai multe informaţii despre persoana din spatele blogului. Îi dai, din respect, un Like la pagina de Facebook a blogului, îi citeşti în mare articolele relevante sau paginile relevante de pe blog. Intri in conversaţie cu el prin comentarii pe Facebook sau pe blog. Şi după ce faci asta timp de măcar câteva zile, consider că atunci ai avea şanse mai mari să îţi public pe blogul meu un articol despre evenimentul X sau despre altceva. 

Există şi câteva agenţii de PR care îşi fac treaba bine şi cu care întotdeauna am colaborat cu plăcere, mai ales că subiectele mă interesau şi erau relevante pentru blogul şi cititorii blogului. Am trei exemple: Monica Marincas de la Selenis, care m-a invitat la European CSR Lessons, o conferinţă pe tema responsabilităţii sociale a companiilor, Irina Radu, agent PR pentru iLux, un magazin de cadouri online de lux sau Mirela Niculae, Network Manager în cadrul proiectului Sigur.info. Sunt oameni care ştiu cum să discute cu tine şi care înţeleg că în mediul online informaţia are un preţ, fie el simbolic ori material. 

Am scris, la rândul meu, pe bloguri internaţionale despre importanţa PR-ului, şi aici menţionez două articole care au avut succes şi care mi-au adus contacte şi followers pe Twitter cu care păstrez legătura în continuare: 

1. Am scris o comparaţie între PR-ul online şi cel tradiţional pe Business2Community, unul dintre cele mai inedite ascensiuni în online-ul internaţional. Oamenii care se ocupă de acel blog colectiv aduc mereu informaţii fresh, relevante, de actualitate şi de interes comun. Am încercat să explic cu ce vine fiecare tip de PR din experienţa mea ca blogger şi freelancer din ultimii 4 ani. 

2. The Sociable Blog, o autorietate în nişa de social media este o altă comunitate online care a primit cu braţele deschise un articol despre 3 Principii de Bază în Construirea Imaginii cu Ajutorul PR-ului, plus 2 Studii de Caz – unul referitor la o agenţie de PR online, altul referitor la platforma de freelancing Elance. 

Şi eu sunt reprezentant Elance şi asta presupune că trebuie să îmi promovez cumva training-urile şi webinariile pe care le organizez, dar nu aş alege niciodată o agenţie de PR din România, chiar dacă există şi excepţii în rândul agenţilor şi agenţiilor care îşi fac treaba bine. Dar prefer să mă ocup singură, să iau eu legătura cu oamenii, să fiu oarecum propriul meu promoter. Nu de alta, dar încă nu am văzut destule exemple pozitive încât să îmi schimb părerea şi să mă încred cu viziunea mea în serviciile de PR. 

Ca o concluzie la cele scrise mai sus, consider că PR-ul online românesc este un fel de bombă cu ceas: până când nu va exploda şi nu vor rămâne doar agenţiile capabile să facă o treabă bună şi în acelaşi timp profesionistă, va fi aproape imposibil să existe o colaborare frumoasă şi de comun acord intre bloggeri şi PR-işti. 

Comments
16 Responses to “PR-ul Online Romanesc – o lume a agentiilor virgine”
  1. În cazul celui de-al doilea email pe care l-ai dat ca exemplu (și pe care l-am găsit și eu în spam), gagica care l-a trimis e începătoare (da, am căutat-o eu pe ea, dacă ea nu m-a căutat pe mine), deci treaba se explică. În nici un caz nu se scuză. Și da, sunt de acord cu tot ce punctezi în articol.🙂

  2. Roxana spune:

    Lucian: Las-o că e începătoare, ideea e că ea vrea promovare la un eveniment din Iaşi, în condiţiile în care eu nu mai am treabă cu Iaşul de cel puţin un an şi 6 luni.🙂
    Asta mă deranjează. Tocmai, dacă e începătoare, ar trebui să fie atentă la detalii şi să nu o dea în bară. Eu deja m-am săturat să tot invoc scuze: ba că n-ai ce îi face, că aşa e România, ba că e la inceput de drum.

    Toţi am fost la un moment dat începători. Dar jur că din câte ţin eu minte, încercam să îmi fac treaba bine, să învăţ de la cei cu experienţă şi să am mereu în vedere cui mă adresez. Şi nu numai în online advertising, dar şi în blogging, în viaţa personală, în activităţile profesionale. Dacă nu ai conţinut cu un dram de empatie, degeaba îl ai.

  3. Aa, nu încercam să-i găsesc scuze, am spus, doar se explică de unde lipsa de competențe nu și scuzarea lor. Sunt în aceeași situație, plecat din Iași dar cu „legături și emailuri legate de evenimentele din oraș, majoritatea fără acoperire pe zona mea de blogging.

    Dar, asta e, omul din greșeli învață. Chiar mi-am permis să-i răspund la email și să-i spun ce și unde a greșit. Poate data viitoare nu-i mai ajung emailurile (în spam) :)):

  4. Roxana spune:

    Lucian, poate data viitoare nu mai ajung email-urile, punct. (:

  5. Raluca Robu spune:

    Mie sincer imi pare bine ca ati scris si tu si Andreea pe subiectul asta. Eu sunt inca bloagar mic si chiar ma distrau comunicatele de presa primite. Macar asa am invatat ce sa fac cu ele. Oricum era u puse pe ignore, acum stiu ca procedam corect.

  6. Roxana spune:

    Raluca, nu e vorbă aici de blogger mic sau mare, până la urmă vorbim de oameni care au spaţiul lor online unde scriu şi care nu este respectat aşa cum ar trebui.
    Eu una sunt total de acord şi cu Andreea: vrei promovare, plăteşti. Nimic nu mai e gratuit.
    Şi depinde de mine, ca blogger (mic, mare, cum o fi), dacă accept să public ceva şi să fiu recompensat financiar sau în alt mod.
    Până la urmă suntem oameni care scriu cu drag despre ce ni se pare relevant pentru cei ce ne citesc şi pentru blogul nostru, nu suntem nişte „ferme de conţinut online”.🙂

  7. somnulescu spune:

    Pai mai Roxana, tu te lasi afectata de astfel de mailuri?🙂 Lasa-le sa-si vada de viata lor ca oricum articolul tau nu o sa ajunga in veci la oamenii care trebuie si chiar daca o sa ajunga, n-o sa invete nimeni.

    Eu m-am invatat sa nu-mi racesc gura de pomana si sa-mi vad de treaba mea pentru ca eu sunt cel mai important …pentru mine. Ceilalti sa se mai descurce si singuri.

    Seara frumoasa iti doresc🙂

  8. Roxana spune:

    @Somnulescu: stimabile, de când n-ai mai comentat pe aici.
    N-am cum să nu fiu afectată în momentul în care îţi vine cineva la „uşa” blogului şi cere anumite lucruri fără a oferi nimic în schimb. Şi chiar să zici că nu are ce oferi, dar măcar acolo să văd că ştie să scrie un nume şi se „omoară” 5 minute să scrie un email personalizat.

    Oricum, am dat peste o situaţie similară şi pe meleaguri străine, dar la ei parcă-s mai izolate decât la noi. :))
    http://www.mpdailyfix.com/yuck-dissecting-a-really-bad-email/

  9. moodoptimizer spune:

    Stai ca eu am ramas intepenita aici: „În speranţa că eşti dispusă să ne sprijini, îţi ataşez un draft ce te-ar putea ajuta în crearea articolului.” ceeee?! adica nici nu mai pot scrie ce vreau eu ca imi atasezi tu draft?!

  10. Roxana spune:

    Da, asta e una dintre acţiunile care mă deranjează. Mi s-ar părea normal ca întâi să iei legătura cu bloggerul şi apoi să vii cu materiale auxiliare menite să „ajute” în redactarea articolului. (:

  11. moodoptimizer spune:

    da, si mie mi se pare normal ce zici. ca doar tu esti bloggerul. nu ei.

  12. Roxana spune:

    De-ar înţelege şi alţii cum stă treaba…🙂

  13. Chocolate spune:

    „Va multumesc anticipat pentru colaborare”
    Intrebarea este … Care colaborare? Una care exista, dar lipseste cu desavarsire?
    Inteleg ca dintr-o colaborare, ambele parti implicate ar trebui sa aiba ceva de castigat.

  14. Roxana spune:

    @Chocolate: : )) în astfel de cazuri răspunsul ideal ar fi să colaboreze cu ei înşişi pentru că oricum bloggerii nu îi vor lua în seamă.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] încă tratează blogging-ul ca pe o joacă de copii, iar multe dintre agenţiile de PR cred că totul este gratis. Ideea e că trebuie să gândeşti pentru alţii, pentru tine şi să generezi subiecte de […]

  2. […] dovada a acestui fapt se afla pe acest blog unde sunt prezentate modalitati gresite ale PR-ilor de […]



Lasă un răspuns

  • Meta

  • Arhive

  • Categorii

  • Sa pastram Romania curata!
  • Evenimente Iasi, Articole legate de Iasi, Interviuri Iasi
