E greu sa te desparti de o carte buna

Din Creangă, citire: „Nu ştiu alţii cum sunt, dar eu, când mă gândesc” – şi de aici încolo completez cu gândurile personale – la cărţile bune pe care le-am savurat de la prima pagină îngălbenită până la ultima frază, nu pot rămâne indiferentă, pentru că e greu să te desparţi de o carte bună. 

Mi-a plăcut de când eram copil să răsfoiesc cărţi şi să citesc tot felul de poveşti. Nu-mi plăcea când trebuia să aştept să mai cresc pentru unele creaţii literare, la fel cum nu îmi place acum când orice basm capătă deja alte înţelesuri şi interpretări subconştiente. Dar o carte bună e o carte bună şi cu asta basta! 

Întotdeauna mi-a plăcut să citesc o carte bună, fie că era vorba de o poveste de dragoste sau de un SF ori roman poliţist. Îmi plac poveştile de 500 de pagini la fel cum îmi plac şi cele de 150. Mi-e greu să definesc o carte bună, ştiu că aş face o comparaţie extrem de subiectivă şi oamenii m-ar critica pentru lipsa de obiectivism. Pentru mine nu contează dacă e un clasic sau dacă e ceva fresh, o scriere proaspăt ieşită la lumina tiparului. Important e să mă atragă, în aşa fel încât oriunde aş citi-o, să nu pot fi distrasă de lumea din jur, de natură sau de alte gânduri. Povestea trebuie să fie în aşa fel încât dacă fac imprudenţa de a o citi seara, în pat, să nu pot închide un ochi şi să mă găsească dimineaţa în aceeaşi poziţie, cu ochii cât cepele, şi totuşi captivată. 

E greu să te desparţi de o carte bună. Mai ales când povestea ei se derulează în imaginaţia mea ca şi când ar rula în acelaşi timp 10 filme la cinema. Psihedelică, oarecum, imaginea. Partea bună e că dispun de atenţie distributivă, aşa că orice ar rula pe cele 10 ecrane mari, capătă sens. O carte bună capătă mereu un alt sens, ori de câte ori ai reveni la ea. Pentru că e greu să o citeşti o dată, să o iubeşti, să visezi la ea, să fii dependentă de ea şi apoi să o arunci, fără a te mai întoarce vreodată măcar la un capitol, pentru a simţi din nou acele trăiri intense. Intr-un fel, e ca dragostea adevărată. Te ia pe sus, rămâne acolo o perioadă, apoi se transpune într-o stare latentă şi poate reveni oricând, fără ca tu să poţi lupta împotriva ei. Permanent, îţi revin în minte momente, amintiri, sentimente şi acele prime sclipiri ale formei ei. La fel şi o carte bună care te atrage şi te face într-un fel una cu pământul, te schimbă total, te redescoperă şi dintr-o dată, viaţa ta nu mai e la fel. 

E greu să te desparţi de o iubire adevărată, e imposibil atâta timp cât zace acolo, în tine, de-a lungul şi până la sfârşitul suflării tale. E greu să te desparţi de o carte bună, chiar şi atunci când personajul principal e devorat de propria poveste. 

p.s. S-a terminat „Parfumul” lui Suskind. 

Comments
3 Responses to “E greu sa te desparti de o carte buna”
  1. Kiki spune:

    În facultate, fiind foarte mulți în grup, aveam zile de naștere de sărbătorit destule și singurul cadou pe care ni-l făceam consta în cărți. Tot timpul cumpăram cărți pe care nu le mai citiserem și după ce le ofeream ne apucam să facem lista, la cine ajunge primul după ce le citește sărbătoritul. Și pe asta am cumpărat-o unui prieten, eram și eu pe listă dar nu a mai ajuns la mine.

  2. Roxana spune:

    Kiki, crede-mă că merită. Dacă ai vreodată ocazia sau dacă ajungi prin Bucureşti când vii în vizită acasă, ţi-o dăruiesc cu mare drag.

  3. ellamaria spune:

    cunosc sentimentul:)dar sigur apare alta carte buna care sa te capteze

Lasă un răspuns

  • Meta

  • Arhive

  • Categorii

  • Sa pastram Romania curata!
  • Evenimente Iasi, Articole legate de Iasi, Interviuri Iasi
