Goana dupa colaboratori: Arta de a scrie articole in EN

Nu ştiu cât aveţi chef să citiţi despre aşa ceva, dar eu zic că informaţia asta ar trebui să facă cel puţin ocolul României. 

Sunt freelancer, adică liber-profesionist, de 4 ani. Nu fac bani foarte mulţi din blogging-ul românesc pentru că în general nu sunt fană a lucratului cu clienţi români. Am motivele mele şi asta pentru că peste 80% dintre clienţii români nu ştiu ce este acela respect, branding profesional, investment. Şi pentru că mulţi vor să aibă rezultate cu bani puţini. Aşa că de 4 ani lucrez cu clienţi străini, în general oameni din US şi ţările foarte bine dezvoltate economic. Îmi place să lucrez de acasă, la fel cum îmi place să îmi iau laptopul şi timp de 3-4 ore să merg într-o cafenea preferată, să stau cu pisicul cafenelei în braţe şi să beau ceai negru cu lapte. 

După o perioadă de lucrat singură în toate proiectele am decis că ar fi cazul să mă extind puţin şi să-mi adun în jurul meu câţiva oameni – o echipă. De prin luna martie-aprilie mă ocup de online advertising prin guest posts. Asta înseamnă, pe scurt, că vine clientul la mine cu un produs (un link sau o pagină) pe care vrea să-l promoveze pe cât mai multe site-uri internaţionale cu seo metrics cât mai mari. Îi fac schema proiectului, îi fac preţul şi începem treaba. Simplu şi uşor. Dar pentru că se adună prea multe articole şi nu îmi place să pierd timp, tot ce inseamnă articole uşoare le dau oamenilor din echipa mea să le lucreze, in timp ce eu mă ocup de subiecte mai dificile şi de bloguri foarte mari (cum ar fi MarketingProfs sau ProBlogger). Şi pentru asta plătesc bine, la nivel de native speaker. 

Problema e că în ultimele săptămâni, scriitorii mei au inceput şcoala, facultatea, ore multe ori probleme personale şi nu au mai reuşit să se ţină de treabă. Nu îi oblig, mai ales că ţin la aspectul ăsta legat de şcoală. Nu aş vrea să-şi neglijeze cineva studiile pentru a-mi scrie mie 20-50 de articole pe lună. Aşa că m-am pus pe căutat colaboratori pe la colegii de serviciu ai prietenilor mei, ai fratelui meu, pe la şcoală, pe la alţi antreprenori ş.a.m.d. Au aplicat destui şi m-am bucurat. La început, desigur. După care zâmbetul mi s-a transformat într-o expresie dezamăgită. Nu am reuşit să găsesc un om capabil dintre toţi aplicanţii. Un om… 

Fraţilor, eu înţeleg că voi faceţi engleză din clasa 1, de la grădiniţă, că aveţi Cambridge Advanced luat, că aveţi Toefl sau IELTS, că sunteţi lectori Cambridge, că aţi scris sute de articole în română, dar… DAR e o diferenţă de la cer la pământ ce aşteptări emanaţi şi ce rezultate aduceţi. Mi-am pus mâinile în cap, efectiv. O zi pierdută citind articole jalnice şi trimiţând feedback şi explicaţii de ce nu îmi place. Am zis să fiu fată finuţă şi să nu trântesc un „NU” nejustificat. 

Nu ştiu ce scriu bloggerii români pe blogurile lor, dar aparent m-am trezit cu nişte articole scrise pentru copii americani de clasa a 2-a, cu deficit grav de intelect. Gramatică extrem de slabă, simplă, vocabular extrem de sărac, conţinut general, nicidecum vreo încercare de a scrie despre un subiect anume, micro-nişat. 

Am ajuns la concluzia că românii îşi doresc să fie freelanceri, să lucreze pe bani mulţi de acasă, dar nu le place munca. Adică de ce să-ţi dai interesul şi să cauţi o oră 5-6 surse online cu autoritate de unde să preiei informaţii despre trendurile actuale, cercetări în domeniul medical, trenduri viitoare în nişa respectivă? Mai bine să îţi imaginezi că oamenii pentru care scrii sunt complet retardaţi şi superficiali, deloc interesaţi de un subiect tratat în amănunt, nu? 

Răspuns corect: NU.  Nu e aşa. Faptul că nu e blogul vostru şi nu sunt cititorii voştri nu înseamnă că voi, cei care scrieţi un articol pe care vă primiţi bani frumoşi ar trebui să desconsideraţi cititorii blogului x. Blogul x e de 100 de ori mai bun decât un blog „bun” românesc. Şi oamenii ăia înţeleg ce inseamnă să fii activ în comunitatea online, doar „sharing is caring”. Dar nu poţi ajunge acolo atâta vreme cât scrii superficial şi lipsit de esenţă şi de sentiment. 

De ce? Pentru că există o artă de a scrie articole, indiferent de limba în care le scrii. Cu atât mai mult cu cât ştii că practic articolul tău reprezintă „cartea ta de vizită” pe blogul respectiv, tu eşti „guest author”. Nu se dă nimeni peste cap să îţi publice ţie povestea sau articolul, tu trebuie să insişti şi să respecţi regulile scrise şi nescrise ale blogului respectiv, tu trebuie să te gândeşti şi la clientul care vrea promovat un produs, şi la bloggerul care îţi publică articolul, şi la cititorii de pe site-ul respectiv. 

De ce? Simplu, pentru că arta de a scrie articole are în vedere să împace şi capra, şi varza, şi lupul. Believe it or not! 

p.s. Încă mai am speranţa că o să îmi găsesc câţiva oameni cu care să pot face treabă…

Comments
15 Responses to “Goana dupa colaboratori: Arta de a scrie articole in EN”
  1. Razvan spune:

    Mi-a placut articolul, foarte bun. As vrea sa te ajut. Astept pe mail niste detalii si poate colaboram. Timp am, nu este o problema.

  2. Ai punctat foarte bine cele mai importante aspecte. Este primul articol pe care il citesc de pe acest blog, dar cu siguranţă m-a atras şi m-a determinat să le citesc şi pe celelalte.
    Îmi pare rău că nu ai găsit persoane serioase cu care să colaborezi..şi îmi pare rău că românii sunt atât de superficiali şi banali în ofertă, dar atât de importanţi în cerere.

  3. Mihai Manea spune:

    Daca nu te deranjeaza iti pot recomanda pe cineva cu care am lucrat si de care sunt extraordinar de multumit. Se numeste Cristina Popescu. Restul te las sa descoperi singura.
    O poti gasi pe aici: https://twitter.com/cris_k_popescu
    Sau pe aici: ro.linkedin.com/pub/cristina-popescu/1b/31b/179
    Sau aici: cpopescu.ro@gmail.com

    Sper sa iti fie de folos.

  4. Roxana spune:

    @Răzvan: Am reţinut email-ul. 🙂 Merci.
    @Monica: Te aştept cu drag să mai treci pe-aici. Da, într-adevăr majoritatea românilor e caracterizată de superficialitate şi banalitate şi probabil e deja prea târziu pentru o schimbare. Iar cei care îşi fac treaba bine şi sunt capabili stau ascunşi, aparent… 🙂
    @Mihai: Merci pentru detalii. Dacă a mai scris în engleză, sigur o contactez cu mare drag.

  5. alaxandra spune:

    Buna,
    Iti pot recomanda si eu pe cineva, daca te intereseaza. Am lucrat impreuna si e bun si pe SEO si pe scris.

    Daca esti in cautare ardenta, da-mi mai multe detalii. Poate te pot ajuta chiar eu.

  6. child spune:

    nu stiu daca am inteles bine, asa ca te intreb: persoanele pe care le cauti pentru a scrie articole, trebuie sa fie bloggeri ei insisi, sau nu e obligatoriu? pentru ca daca nu, poate as putea trimite cuiva interesat articolul tau 🙂

  7. Roxana spune:

    @Alexandra: Da, încă sunt în căutare. Văd că au aplicat azi câteva persoane. Aştept să citesc sample-urile, dar cu siguranţă nu mă supăr să am mai mulţi writeri.

    @Child: Nu trebuie să fie bloggeri în sine, dar trebuie să aibă oarece experienţă. Nu mai dispun de timp pentru a invăţa pe cineva cum se scrie un articol. Atâta vreme cât a mai scris, poate să-mi trimită sample-uri pe email şi dacă îmi place stilul, revin cu un mesaj.

    Email-urile mele le găsiţi la Pagina de Contact. 🙂

  8. iuliapascu spune:

    Buna,

    sunt interesata de acest tip de job. Imi poti spune ce subiect ar trebui sa aiba articolele de sampling?

  9. Roxana spune:

    @Iulia: Aş vrea întâi să-mi trimiţi un portfolio cu ce ai scris tu până acum. Dacă îmi place ce văd, vorbim de un sample şi apoi de un număr de articole pe lună. 🙂

  10. Forever Young spune:

    Daca mai ai nevoie de colaboratori as fi si eu interesata.cum a intrebat si @iuliapascu – pe ce tema trebuie sa fie articolul de sampling

  11. Roxana spune:

    Bună.

    Momentan analizez câteva sample-uri. În funcţie de nişele care nu vor putea fi acoperite am să postez un alt articol pe blog conţinând toate detaliile necesare. 🙂

    Merci pentru interesul manifestat.

  12. Stefania spune:

    Thank you x 1000 😉

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] postare despre cât de greu este să îţi găseşti colaboratori de limbă engleză în România. Nu m-am prins care e faza cu […]

  2. […] Cât de greu este să îţi găseşti colaboratori pe limbă engleză în România. Ne lăudăm că știm engleza, dar doar aia din filme, nu? […]



Lasă un răspuns

  • Meta

  • Arhive

  • Categorii

  • Sa pastram Romania curata!
  • Evenimente Iasi, Articole legate de Iasi, Interviuri Iasi
