Dincolo de basm

forest01

Cu toţii adoram basmele copilăriei, poveştile cu final fericit.
Copilul din noi era dependent de speranţă, de posibilitatea de a explora imaginaţia.
Dar basmele nu au fost scrise de copii, ci de adulţi.
Nu au fost scrise de adulţi doar pentru copii, ci şi pentru adulţi. Dacă citeşti acum un basm, ca adult, îi dai altă conotaţie.

Să vorbim puţin despre lumea aflată dincolo de basm.
Primul exemplu: Frumoasa şi Bestia.
Fata care acceptă Bestia aşa cum este ea, Fata care iubeşte Bestia şi trece dincolo de aparenţe.
Frumoasa şi Bestia sunt unul şi acelaşi om, dacă privim altfel problema. Întotdeauna ne confruntăm cu noi înşine, iar ca om ai părţi bune şi părţi rele.Ai părţi frumoase şi părţi de bestie.
A-ţi accepta frumosul şi bestia din tine înseamnă a crea echilibrul pe care toţi ni-l dorim atunci când ne împlinim ca oameni. Este un deziderat pe care nu reuşim permanent să-l atingem.
Ceea ce mă miră sunt conflictele dintre frumos şi bestie, pentru că oamenii ajung să gândească într-un fel, să acţioneze în alt fel, să îşi propună ceva, să realizeze cu totul altceva. Frumosul din noi îşi creează standarde, principii pe care bestia le încalcă. Apar conficte de ordin interior care ne pot măcina zilnic, până în momentul în care bestia este acceptată ca parte din noi.
În fapt, ce voia scriitorul să spună prin iubirea dintre Frumoasă şi Bestie este că toţi o avem în fiinţa noastră şi ne dorim să o atingem, să trecem peste propriile noastre defecte şi calităţi. Ne dorim să fim perfecţi. Dar nu reuşim niciodată să atingem perfecţiunea. Să ignorăm frustrările de ordin interior, să ne abţinem de la a ne manifesta defectele, să le mascăm.
Oamenii nu reuşesc să facă in aşa fel încât Frumoasa să accepte Bestia.
Există câte un strop de psihologie în orice, mai ales în scrieri.
Totuşi, Frumoasa şi Bestia rămân ca dorinţă de contopire a id-ului, ego-ului şi superego-ului într-un singur corp. Aşteptăm finalul fericit…

Alt exemplu: Tinereţe fără bătrâneţe – Petre Ispirescu.
Ne lovim iarăşi de ceea ce îşi doresc oamenii, dar nu pot avea. Şi de ce nu avem tinereţe pururea, ce efect ar avea asupra psihicului uman o „tinereţe fără bătrâneţe” sunt probleme dezbătute sub forma unor fabulări.
Psihologic vorbind, să ne gândim dacă psihicul uman ar suporta o astfel de povară şi dacă nu ar ceda în momentul în care vârsta psihologică se află aproape de pragul maxim. De fapt, ar mai exista vârsta psihologică dacă am stagna vârsta biologică?
Aştept opinii.

Comments
21 Responses to “Dincolo de basm”
  1. lucas spune:

    Putini oameni adulti inteleg sau recunosc ceea ce zici tu aici. Din punctul asta de vedere, suntem o adunatura de fiinte carora ni se dau lucrurile care ne trebuie, intr-adevar, dar in perioadele in care ele nu ne trebuie. E o amestecatura. Felicitari! Modul tau de a gandi si simti promite mult, putini oameni ca tine vor ramane in anii ce urmeaza. Din ce in ce mai putini… (aluzie nu doar la acest post, ci la intreg blogul)

  2. krossfire spune:

    Tinerete fara batranete era basmul meu preferat. Era realist si dur iar eroul murea…ce surpriza !

  3. Kross: sad, but true. Mă aşteptam să-ţi fi plăcut Prâslea cel Voinic şi Merele de Aur.😀
    Lucas: mulţumesc, suntem o specie pe cale de dispariţie, „old dragons” ştii tu.🙂 eu nu fac altceva decât să redau în cuvinte ceea ce văd. şi asta nu pică prea bine unora, pe când altora li se pare genial şi mă apreciază. can’t have it both ways.

  4. lucas spune:

    Important e sa nu scrii niciodata pentru ceilalti. Daca ai sa reusesti asta, poate ca basmele chiar nu vor muri niciodata, unlike their characters…

  5. ciudat.
    sfaturile pe care le primesc sunt să scriu nu doar pentru mine, ci şi pentru ceilalţi.🙂

  6. lucas spune:

    „şi asta nu pică prea bine unora, pe când altora li se pare genial şi mă apreciază. can’t have it both ways.” ma refeream sa nu scrii pentru cei carora nu le pica bine. scrie pentru un auditoriu select sau, daca nu mi se permite acest termen, macar pentru un auditoriu de pe aceeasi frecventa. scuze pentru neintelegere.

  7. my bad, am înţeles greşit.
    mie mi se pare că scriu pentru oricine se regăseşte. şi pentru tipuri diferite de auditoriu. nu mi-ar plăcea să cad pradă unui singur stil. adică, acum 100 de ani era de dorit aşa ceva, azi deja nu-ţi mai poţi permite să aparţii unui singur curent.

  8. lucas spune:

    tocmai de aia se pierd unele chestii din noi. pentru ca ne dedam mai multor curente. putem face parte din ele prin comportament sau atitudine, dar ceea ce scriem, din suflet, sa fie numai al nostru, nemijlocit si netradus. cine stie despre ce scrii, va intelege. cine nu, dar va vrea sa stie, te va intreba. altii nu stiu, nu inteleg si nici nu vor.

  9. sunt şi unii care nu înţeleg, nu vor, dar atacă nefondat scrierea unei persoane.
    am dat şi voi da de foarte mulţi oameni care aparţin acestei categorii.

  10. lucas spune:

    Multumesc. Am reusit sa ma gandesc la povestea ta si, prin ea, la povestile despre care vorbeai in povestea ta inainte sa ma asez la somn. Cred ca azi am castigat ceva.

  11. În cel mai rău caz ai câştigat un schimb de idei. În cel mai bun caz, cred că tu ştii mai bine cu ce te-ai ales.🙂
    Te mai aştept pe blog.

  12. Drace spune:

    Altfel spus, povestile nu sunt chiar povesti… de adormit copiii. Mie „imi spune” ceva Povestea porcului, nu glumesc, oarecum inversul Frumoasei si bestiei, e crunt!😉

  13. lucas spune:

    vreau sa te cunosc.

  14. Drace: Da, povestea m-a marcat în copilărie.😛
    Cum discutam şi cu vreo doi amici într-o zi: e o întreagă psihologie comună ascunsă aici.
    Poate am să fac o cercetare cândva, dacă voi avea timp. resurse există destule.

  15. @lucas: citeşte-mi blogul dacă vrei să mă cunoşti; mă reprezintă in proporţie de 95%.
    ceilalţi 5% îi ţin pentru mine.😀

  16. lucas spune:

    Pai prin intermediul blogului vreau sa te cunosc. Totusi, pe blog, conduci discutiile/marturiile in directia care vrei tu. Practic, pot cunoaste doar ce vrei tu sa cunosc. Ca toti ceilalti cititori de aici, de altfel, cei care nu te cunosc si in viata reala, evident. Dar e o pista satisfacatoare si asta… O poveste are mai mult farmec cand este spusa si in ambientul care trebuie. Chiar daca noaptea si semineul – sa zicem – sunt 5% din peisaj, aceeasi poveste spusa in tren, ziua, nu cred ca are acelasi efect.

  17. Asta e tot farmecul de a scrie şi de a fi, la rându-ţi povestitor: în lumea ta, tu eşti cel care manipulează povestea, aşa că de cele mai multe ori răspunsurile sunt axate pe subiect, nu înafara lui.😀

  18. lucas spune:

    Ai uitat sa scrii un post „Cine vrea sa ma cunoasca”, sa pot pune comentariu la el. Off-topic-ul era, de fapt, imposibilitatea de a fi oriunde in alta parte on-topic. ‘nteles aluzia, nu o sa-ti umplu blogul cu texte de genul.

  19. Lucas: blogul l-am făcut cu scopul de a fi cunoscută, înainte să-mi fac intrarea în lumea scriitorilor.😛
    Din cauza asta nu am făcut incă o pagină gen „cine vrea să mă cunoască”. Există una numită „Cine sunt” pentru curioşii care vor să afle cu ce-mi ocup timpul, în afară de blog şi de scris. 😀

  20. Marius I. spune:

    Nu am sa scriu foarte mult, referitor la a 2-a parte a articolului.De fapt, nu am sa scriu deloc.Am sa iti propun sa stai intinsa pe spate, cu ochii inchisi si sa asculti Queen-Who wants to live forever ( Wembley-86, avand in vedere ca iti plac concertele live).
    Cred ca ne raspunde, mai mult decat ai putea gasi in zeci de tomuri, daca intradevar ne dorim…tinerete fara batranete

  21. Marius: Queen – Who wants to live forever îmi creează o oarecare stare melancolică. Ascult de mulţi ani melodia şi live, şi stereo. Tot ce îmi poate transmite e starea în care se afla Freddy Mercury şi durerea de care încearcă să scape.
    Nu am înţeles dacă a compus-o înainte sau după ce a aflat că are SIDA.😦

Lasă un răspuns

  • Meta

  • Arhive

  • Categorii

  • Sa pastram Romania curata!
  • Evenimente Iasi, Articole legate de Iasi, Interviuri Iasi
