Motive ~ Raison d’être

M-am trezit de dimineaţă cu multe întrebări. Am avut un somn agitat în cele câteva ore în care am fost pierdută în Dream Land.
Printre atâtea întrebări şi nedumeriri, una m-a marcat: motivele.
De ce căutăm mereu motive? De ce viaţa noastră se desfăşoară în jurul lor?
Dacă aud pe cineva că-mi spune: „Nu există motive!”, atunci mai mult ca sigur am să-i răspund: „Minţi!”.
Există motive, mereu le căutăm, chiar şi atunci când nu ne dăm seama.
Căutăm motive pentru a ne trezi dimineaţa.
Căutăm motive pentru a zâmbi.
Căutăm motive pentru a iubi.
Căutăm motive pentru a merge la serviciu.
Căutăm motive pentru orice am face.

E prea lungă lista de motive, dar le cauţi, altfel nu ai mai trăi, nu ai mai sta în ţara asta, nu ai iubi, nu ai vrea altceva, nu te-ai plictisi de rutina cotidiană.
Motivele motivează adesea şi o fac în aşa fel încât nu le poţi refuza, nu te poţi opune lor. Mereu vom căuta motive pentru a face ceva şi mereu vom inventa scuze pentru a îndrepta o greşeală.
Motive şi scuze….

Azi am chef să plec şi să-mi caut motive pentru a continua ceea ce am început şi scuze pentru greşelile ce vor urma. Am să-mi caut şi ceva mai mult timp. Nu-mi ajung minute de 60 de secunde, ore de 60 de minute, ani de 365 de zile.
Nu-mi mai ajunge nimic în ultima vreme şi ştiu că sunt egoistă. E şi egoismul un motiv, nu?
Iar mă lovesc de motive…

Îmi sunt chiar simpatici francezii în momentul de faţă. Ei au poziţionat motivul într-o expresie celebră, care se pare că le aparţine şi îi şi reprezintă: Raison d’être.
Ei încadrează cam tot ceea ce fac în acest „raison d’être”, tradus „motiv pentru a fi/ pentru existenţă”.
Wikipedia îmi spune că Raison d’être ar însemna raţionalizare, motivul pentru care există lucruri şi oameni.
Eu nu îi cred. Francezii mint cu desăvârşire. Poate din cauza asta îi iubesc.
În fine, pentru ei Raison d’être înseamnă mai mult decât un motiv pentru a fi sau motivul fiinţei.
Şi cum spuneam mai sus, lumea e un motiv pentru noi toţi, motiv care ne determină să facem parte din ea.

***
(Left my heart in Paris…)

Comments
2 Responses to “Motive ~ Raison d’être”
  1. Anca spune:

    hm.. si daca acest motiv de a trai este de fapt o persoana? Daca este Insusi Dumnezeu care ne-a dat viata? Max Lucado spunea „Viata este darul lui Dumnezeu pentru tine. Ceea ce faci tu cu viata ta este darul tau pentru Dumnezeu”. Imi place gandul asta.. mai meditez la el in momentele in care caut un motiv de a trai, de a ma scula dimineata si a merge la facultate sau in alta parte.. de a zambi si a ma bucura de viata.

  2. Eu am rămas ancorată la raison d’etre al francezilor. 🙂
    Mulţumesc pentru vizită, Anca. Ne mai citim.

Lasă un răspuns

  • Meta

  • Arhive

  • Categorii

  • Sa pastram Romania curata!
  • Evenimente Iasi, Articole legate de Iasi, Interviuri Iasi
